Pijnbehandeling tijdens de bevalling

Tijdens de bevalling reageert je lichaam meteen op pijn door zelf pijnstillers (endorfines) aan te maken zodat je minder pijn voelt. Als je angstig of gespannen bent wordt de aanmaak van  endorfines belemmert. Daarom is het belangrijk zo ontspannen en comfortabel mogelijk te zijn tijdens je bevalling. Er zijn verschillende dingen die je zelf kan doen om met de pijn om te gaan en je zo ontspannen en comfortabel mogelijk te voelen. Op deze pagina geven we je uitleg over het omgaan met bevallingspijn en verschillende methoden van pijnstilling.

Ontspannen tijdens de bevalling

Zoek afleiding

In het begin van de bevalling zijn de weeën meestal nog goed te verdragen. Let daarom tijdens de eerste weeën nog niet teveel op de pijn. Ons advies is om zo lang mogelijk gewoon door te gaan met waar je mee bezig bent, dus afleiding te zoeken. Dit kan van alles zijn: wandelen, lezen, internetten, tv kijken, laatste wasjes strijken of luisteren naar muziek.

Probeer te ontspannen

Het is natuurlijk spannend om te bevallen. Probeer je echter niet te veel over te geven aan die gevoelens, want dat maakt je gespannen. Door die spanning heb je meer last van de pijn en kunnen de weeën minder goed doorzetten. Maar dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. In de voorbereiding naar de bevalling toe zullen we dit onderwerp uitgebreid bespreken tijdens het huisbezoek. Ook tijdens zwangerschapslessen wordt hier aandacht aan besteed.

Rust uit tussen de weeën

Na iedere wee heb je steeds even pauze. Gebruik die momenten om te ontspannen en je voor te bereiden op de volgende wee. Laat alle spanning die in je lijf zit los en probeer rustig adem te halen dan voel je de pijn minder. Je moet je als het ware “opladen” voor de volgende wee

Iedere wee is een stapje dichter bij de ontmoeting met je kindje

Het opvangen van de weeën is niet eenvoudig maar denk positief! Geloof erin dat je dit aankunt. Er zullen momenten komen dat de pijn zo overweldigend is dat je denkt dat je het niet meer aankunt. Wij zullen je daarin ondersteunen maar ook je partner kan hierin een goede rol vervullen. Pak de draad daarna gewoon weer op. Denk bij elke wee dat je weer dichter bij het einde bent gekomen. Tel af in plaats van op. Denk aan het moment na de bevalling: als jij je baby vasthoudt!

Concentreer op je ademhaling

Als je het ritme van je ademhaling volgt, ben je minder gericht op de pijn. Dat helpt je te ontspannen en kun je de weeën beter opvangen. Blijf dus rustig doorademen. Adem in, en adem dan langzaam in vier tellen uit.

Zorg dat je het lekker warm hebt

“Koude vrouwen bevallen niet goed!” Dit is een gezegde maar ook echt waar. Warmte helpt om te ontspannen. Zorg er dus voor dat de temperatuur in de kamer aangenaam is. Doe warme kleren aan die gemakkelijk zitten. Als je ligt, kun je warmwaterzakken bij je buik en rug leggen. Veel vrouwen vinden het lekker om onder de douche te zitten, met een warme straal water uit de douchekop op hun buik of rug gericht.

Pijnbehandeling zonder medicijnen

Naast ontspanningstechnieken zijn er ook pijnstillingsmethoden zonder medicijnen die je helpen met de pijn omgaan. Deze kunnen thuis toegepast worden.

Acupunctuur

Op bepaalde punten van je lichaam worden kleine naalden geplaatst. Deze punten staan in verbinding met je organen. Wanneer je ergens pijn hebt, kun je door het plaatsen van naalden de balans in het lichaam herstellen en de pijn verminderen.

Voordelen van acupunctuur

• Je hebt minder pijn, in elk geval het eerste uur na het zetten van de naalden.
  • Je hebt minder behoefte aan medicijnen tegen de pijn.
  • Je bent meer ontspannen
  • Je krijgt minder vaak een bevalling met een zuignap of vacuümpomp
  • Acupunctuur heeft geen bijwerkingen of gevolgen voor jou en je kindje

Praktische zaken

• Je moet het al voor de bevalling regelen.
  • Alleen speciaal daarvoor opgeleide zorgverleners kunnen acupunctuur geven
  • Acupunctuur wordt niet altijd vergoed door de verzekering

Acupressuur

Acupressuur lijkt op acupunctuur. Alleen worden er geen naalden gebruikt maar handen of vingers. De zorgverlener duwt zijn of haar handen en vingers op de speciale plaatsen die in verbinding staan met de plaats waar je pijn hebt.

Voordelen van acupressuur

• Je hebt minder pijn.
  • Je bent minder angstig en meer ontspannen.
  • Je krijgt minder vaak een keizersnede
  • Je kunt acupressuur meteen krijgen als de daarmee bekende zorgverlener aanwezig is.
  • Acupressuur heeft geen bijwerkingen of gevolgen voor jou en je kindje

Praktische zaken

• Alleen speciaal daarvoor opgeleide zorgverleners kunnen acupressuur geven
  • Acupressuur wordt niet altijd vergoed door de verzekering

Geboorte TENS

De geboorte-TENS (Transcutane Elektrische Neuro Stimulaties) is een apparaatje waarmee je jezelf kleine stroomstootjes geeft. Dat geeft een prikkelend of tintelend gevoel, vergelijkbaar met koude handen die gaan tintelen als ze weer warm worden.

Je bedient het apparaatje zelf – wat je een gevoel van controle kan geven. Via elektrodes, draadjes die op je rug zijn geplakt, gaan de stroomstootjes je lichaam binnen. Naar mate de weeën krachtiger worden kun je de stroomstootjes opvoeren.

Voordelen van geboorte-TENS

• Sommige vrouwen hebben minder pijn
  • Het lijkt vooral in het begin van de bevalling te werken
  • TENS heeft geen schadelijke gevolgen voor jou of je kindje
  • Onze praktijk heeft een TENS die gratis door onze zwangeren gebruikt mag worden

Praktische zaken

• Je moet de electroden van het apparaatje kopen, dit kan bij ons in de praktijk
  • Je kunt niet met het apparaatje in bad of onder de douche
  • Je moet het apparaat steeds vasthouden

Voor meer informatie over hoe je met pijn tijdens de bevalling kunt omgaan kijk je hier

Pijnbehandeling met medicijnen

Ruggenprik

Een ruggenprik is een injectie in je onderrug met een combinatie van verschillende pijnstillende medicijnen. De anesthesioloog brengt onder plaatselijke verdoving onder in je rug een naald aan. Daarbij moet je je rug bol maken en zoveel mogelijk stil blijven liggen of zitten. Via de naald wordt een dun, soepel slangetje in je rug gebracht. De naald gaat er weer uit, het slangetje blijft zitten. Door dit slangetje krijg je tijdens de hele bevalling pijnstillende medicijnen toegediend. Binnen 15 minuten voel je dat de pijn een stuk minder wordt. Vervolgens kun je iedere 15 minuten zelf met een klein pompje een dosis toedienen.

Een ruggenprik heeft op zich weinig effect op de conditie van je kindje. Als er complicaties zijn, bijvoorbeeld door koorts, zijn er wel gevolgen. Je kindje kan dan medicijnen krijgen of moet langer in het ziekenhuis blijven.

Voordelen van een ruggenprik

• De meeste vrouwen voelen weinig pijn meer tijdens de weeën
  • De ruggenprik werkt beter dan een injectie met pethidine.
  • Je wordt niet slaperig of suf van een ruggenprik en maakt de bevalling dus helemaal mee.

Nadelen van een ruggenprik

• Soms, bij 5 tot 10 van de 100 vrouwen, werkt een ruggenprik onvoldoende. De ruggenprik wordt dan soms opnieuw uitgevoerd.
  • Een ruggenprik heeft meer bijwerkingen en gevolgen voor jou en je kindje dan een injectie met pethidinewant:
  • Het persen duurt langer. Daardoor heb je meer kans op een bevalling met zuignap of vacuümpomp (een ‘vaginale kunstverlossing’).
  • Je hebt een grotere kans op een keizersnede omdat het niet goed gaat met je kindje.
  • De weeën zijn vaak minder krachtig en je hebt extra medicijnen nodig om de weeën weer krachtiger te maken.
  • Je hebt vaker een lage bloeddruk. Daarom krijg je een infuus met vocht en soms medicijnen om te voorkomen dat je bloeddruk te laag wordt.
  • Je kunt je bed niet uit, omdat je minder gevoel hebt in je benen. Dat komt langzaam weer terug nadat de toediening van medicijnen is stopgezet. Bij een lage dosering heb je meer gevoel in je benen en kun je soms staan en lopen
  • Je hebt meer problemen met plassen, omdat je door de verdoving niet goed voelt dat je moet plassen. Daarom wordt iedere 2 uur je blaas leeg gemaakt en krijg je na de bevalling een verblijfscatheter. Een aantal uren na de bevalling wordt deze weer verwijderd en is de bedoeling dat je weer zelf kunt plassen.
  • Je hebt vaker koorts. Je lichaamstemperatuur kan stijgen door een ruggenprik. Het is dan lastig om te bepalen of dat door de ruggenprik komt of dat het om koorts gaat door een infectie. Voor de zekerheid krijg je dan een antibioticum. Soms moet de baby na onderzoek door de kinderarts worden opgenomen op de kinderafdeling en krijgt het ook een antibioticum.
  • Soms hebben vrouwen tijdens een ruggenprik last van jeuk. Deze bijwerkingen hebben vaak te maken met de samenstelling van de medicijnen.
  • Soms hebben vrouwen na een ruggenprik last van hoofdpijn. Dit komt omdat er een gaatje in het hersenvlies is geprikt waaruit hersenvocht lekt. Deze hoofdpijn kan met medicijnen behandeld worden.

Praktische zaken

• Een ruggenprik kun je op ieder moment van de dag krijgen. Soms gaat de bevalling te snel en is er niet genoeg tijd meer om de ruggenprik te geven.
  • Tijdens het persen wordt de ruggenprik uitgezet, dit is belangrijk omdat je anders geen persweeën voelt.

Injecties met pethidine

Pethidine wordt toegediend via een injectie in je bil of bovenbeen. Pethidine lijkt op morfine. Het werkt binnen een half uur en werkt 2 tot 4 uur.

Voordelen van pethidine

• Pethidine kan in elk ziekenhuis op elk tijdstip worden gegeven.
  • Ongeveer 1 op de 3 vrouwen is tevreden over het pijnstillende effect.
  • Je kunt slaperig worden van pethidine, of zelfs in slaap vallen. Dat kan prettig zijn als je moe bent van de weeën: dan kun je even uitrusten.

Nadelen van pethidine

• Pethidine werkt minder goed dan een ruggenprik.
  • 2 van de 3 vrouwen heeft toch nog veel pijn.
  • Je kunt misselijk, suf en slaperig worden. Het kan zijn dat je de geboorte daardoor minder bewust meemaakt.
  • Je kunt niet meer rondlopen.
  • Ook de baby kan suf worden van pethidine omdat het middels door de placenta bij het kindje terecht komt. Daardoor kan het meer moeite hebben met ademhalen na de geboorte. Soms hebben baby’s een injectie nodig om weer goed te kunnen ademhalen.
  • Door de sufheid kan je kindje soms minder goed de borst vinden en zuigen. Dit kan het geven van de borstvoeding bemoeilijken.
  • Als je binnen 2-4 uur na het geven van pethidine bevalt, wordt je kindje na de geboorte ter observatie op de kinderafdeling opgenomen. Dit omdat sommige kinderen dus moeite met de ademhaling hebben.

Laat een reactie achter